h   Bridge tips en viertallen tacktiek / Viertallen tacktiek / Viertallentacktiek doubleren

Viertallen tactiek: Doubleren


Viertallen tactiek: Deelscores


Doubleer geen deelscores

Kwetsbaar:
Aan de andere tafel: 3sch -1 = -100
Jullie : 3sch! -1 = +200
Jullie winst +100 met doublet : winst 3 imp
Zonder doublet : verlies 0 imp
Het doubleren levert 3 imps op.

Wordt 3 schoppen gemaakt dan :
Aan de andere tafel 3sch C = +140
Jullie 3sch! C = -730
Jullie verlies -590 met doublet : verlies 12 imp
Zonder doublet : verlies 0 imp
Anders gezegd je moet 75% van de keren dat je dubbelt gelijk hebben om quitte te spelen.

Niet kwetsbaar:
Aan de andere tafel: 3sch -1 = -50
Jullie : 3sch! -1 = +100
Jullie winst +50 met doublet : winst 2 imp
Zonder doublet : verlies 0 imp

Het doubleren levert 2 imps op. Wordt 3 schoppen gemaakt dan :
Aan de andere tafel 3sch C = +140
Jullie 3sch! C = -530
Jullie verlies -390 met doublet : verlies 9 imp
Anders gezegd je moet 82% van de keren dat je dubbelt gelijk hebben om quitte te spelen.

Konklusie deelscores doubleren heeft alleen zin als je zeker weet dat ze minstens -2 gaan.

Zie ook Het doubleren van deelscores

Viertallen tactiek: Manches


Manches doubleren (7 tegen 5) levert vrijwel geen winst op.
Als de tegenstander in een hopeloze 4s zit bijv 4s -1 dan zitten je partners daar niet in.
Niet kwetsbaar is dat zonder doublet 140 + 50 = 190
en met doublet 140 + 100 = 240
Winst 2 imps

Verlies 150 = 4 imps;

Viertallen tactiek: Slems


Klein slems doubleren
Kost 170-240 = 5 a 6 imps
Winst 2 a 3 imps

Groot slems doubleren
Kost 190-270 = 5 a 7 imps
Winst 2 a 3 imps

Het doubleren van slems is dus ook tegen de kansrekening.
Nog afgezien van dat ze kunnen redoubleren, naar een wel maakbaar slem gaan of door het doublet het contract juist wel kunnen maken. Je verliest meer dan dat je kan winnen, doubletten op slems worden gebruikt om de juiste start te vinden.

Viertallen tactiek: Doubleren voor de start


Het is wel zinvol om te doubleren voor een specifieke start.

Links biedt 1 sans, partner past en rechts biedt 3 sans.
Je hebt:
s A H V B 9 h x d x x x x c x x x
Nu moet je doubleren om te voorkomen dat partner met zijn vierde harten start.

Een doublet voor een specifieke start is kanstechnisch gunstig.
Het is gericht op het downspelen van een manche of slem.
En niet op de winst die de gedoubleerde downslag oplevert.
Tussen haakjes vind je in procenten hoe vaak je tenminste gelijk moet hebben.

Manches
Niet kwetsbaar 3SA! C = kost 4 IMPS
Niet kwetsbaar 3SA! -1 wint 100 = 3 IMPS plus 3SA gemaakt 400 = 9 IMPS totaal 12 IMPS.

Dus 4 tegen 12
Verlies 3 x 4 IMPS = 12 IMPS
Winst 1 x 12 IMPS = 12 IMPS
Anders gezegd als je meer dan 33% van de keren gelijk hebt win je al.

Kwetsbaar 17 tegen 4
Anders gezegd als je meer dan 19% van de keren gelijk hebt win je al.

Klein slem
Als het slem toch contract gaat kost dat 5 a 6 IMPS
Gaat het down dan win je niet kwetsbaar 14+3=17 IMPS.
Kwetsbaar win je 16 + 5 = 21 IMPS als contract zonder doublet gemaakt wordt.
Niet kwetsbaar 6 c/d = 17 tegen 5 (22%)
Niet kwetsbaar 6 h/s/SA = 17 tegen 6 (26%)

Kwetsbaar 6 c/d = 21 tegen 5 (19%)
Kwetsbaar 6 h/s/SA = 21 tegen 6 (22%)
Als het slem toch contract gaat kost dat 5 a 6 IMPS
Gaat het down dan win je niet kwetsbaar 14+3=17 IMPS.
Kwetsbaar win je 16 + 5 = 21 IMPS als contract zonder doublet gemaakt wordt.
Niet kwetsbaar 6 c/d = 17 tegen 5 (22%)
Niet kwetsbaar 6 h/s/SA = 17 tegen 6 (26%)

Kwetsbaar 6 c/d = 21 tegen 5 (19%)
Kwetsbaar 6 h/s/SA = 21 tegen 6 (22%)

Groot slem
Niet kwetsbaar 7 c/d = 19 tegen 5 (21%)
Niet kwetsbaar 7 h/s/SA = 20 tegen 6 (23%)

Kwetsbaar 7 c/d = 24 tegen 5 (17%)
Kwetsbaar Niet kwetsbaar 7 h/s/SA = 24 tegen 7 (23%)