Patton
Patton is een wedstrijdvorm die paren en viertallen combineert.
Je speelt vier spellen tegen een ander viertal.
De uitslag wordt uitgedrukt in Victory Points (VP).
Het
paren gedeelte:
Tel jullie scores bij elkaar op.
Ligt het verschil tussen -10 en +10 dan is het 1-1.
Is het positief en meer dan 10 punten dan is het 2-0.
Is het negatief en kleiner dan -10 dan is het 0-2.
Tussen de twee partijen kunnen 8 punten verdeeld worden.
Het
viertallen gedeelte:
Converteer de scores naar IMPS.
Reken de IMPS om naar VP.
Ook hier worden 8 punten verdeeld.
In totaal zijn er dus 16 VP te verdelen tussen de twee viertallen.
Spel | Contract | Door | Resultaat | Uw score | Score nevenpaar | Verschil | VP | IMP |
1 | 5♣x | OW | -1 | -100 | 620 | 520 | 2-0 | 11 |
2 | 2SA | NZ | +1 | -150 | 140 | -10 | 1-1 | 0 |
3 | 4♠ | NZ | C | -420 | 170 | -250 | 0-2 | -7 |
4 | 3SA | OW | +1 | 630 | -600 | 30 | 2-0 | 1 |
| 5-3 | 12-7 |
IMPS naar VP'S | 5-3 | | |
Uitslag | 10-6 | |
IMP | VP |
0-3 | 4-4 |
4-7 | 5-3 |
8-11 | 6-2 |
12-16 | 7-1 |
16+ | 8-0 |
BAM Board a Match
Meestal bij viertallen.
Je speelt tegen andere viertallen doorgaans 2 of 3 spellen per tegenstander.
Nadat alle spellen gespeeld zijn vergelijk je de scores net als bij viertallen.
Maar nu krijg je bij winst niet je score maar 1 punt, bij verlies krijg je nul punten en bij gelijk spel een half punt.
Voorbeelden
Jouw team haalt als NZ een kwetbare 4♠ en OW verdedigen goed tegen 4♠ en die gaat 1 down
In viertallen +720 en 12 IMPS in BAM 1 winstpunt.
Jouw team haalt als NZ 2♠ +110 terwijl OW 1SA tegenspelen en een overslag laten halen -120.
In viertallen verschil 10 dus 0 IMPS verloren maar in BAM scoor je een 0.
Hier is de tactiek overslagen halen en sneller deelscores doubleren.
Er is per spel 1 punt te verdelen tussen NZ en OW.
Spel | Contract | Door | Resultaat | Uw score | Score nevenpaar | Totaal | BAM Score |
1 | 4♠ | NZ | C | 620 | 100 | 720 | 1 |
2 | 2♠ | NZ | C | 110 | -120 | -10 | 0 |
Butler
Butler score
Verwijder de uitersten/extremen de beste en de slechtste score(s) meestal 10 a 20%.
Tel dan de andere scores bij elkaar op, deel ze door het aantal scores en rond af op tientallen.
In het voorbeeld hieronder verwijder de extremen
-300 en
+650 Tel 620,-100 en -100 bij elkaar op = 420 en deel door 3 =
140 Als je alle IMP scores van NZ en OW bij elkaar optelt hoeft dat niet 0 te zijn.
Onze NZ score | Andere NZ | Andere NZ | Andere NZ | Andere NZ | Datumscore |
620 | -100 | -100 | -300 | 650 | 140 |
480 | -240 | -240 | -440 | 510 | verschil |
9 | -6 | -6 | -10 | 11 | IMP |
Cross IMPS
In Cross IMPS wordt per spel jouw score vergeleken met de scores aan alle andere tafels en uitgedrukt in IMPS.
Alle IMPS worden bij elkaar opgeteld en daarna word dit gedeeld door het aantal tafels -1.
Als je alle IMP scores van NZ en OW bij elkaar optelt kom je uit op 0.
Onze NZ score | Andere NZ | Andere NZ | Andere NZ | Andere NZ | Onze score |
620 | -100 | -100 | -300 | 650 | 140 |
verschil | 720 | 720 | 920 | -30 | verschil |
| 12 | 12 | 14 | -1 | 37/4=9,25 IMP |
MP Matchpoint (Paren)
Per lijn begin je met de slechtste score een 0 MP te geven de 1 na slechtste score krijgt 2 MP etcetera.
Hebben 2 paren een gelijke score dan neem je het gemiddelde zoals hieronder NZ paren 1 en 4.
Het totaal aantal MP voor NZ is gelijk aan het totaal aantal MP voor OW.
Paarnr NZ | Contract | Door | Resultaat | Score | MP NZ | MP OW | % NZ | % OW | Totaal MP |
1 | 4♠ | NZ | C | 620 | 5 | 3 | 62,5 | 37,5 | 8 |
2 | 5♣x | OW | -1 | 100 | 0 | 8 | 0 | 100 | 8 |
3 | 2SA | NZ | +1 | 150 | 2 | 6 | 25 | 75 | 8 |
4 | 4♠ | NZ | C | 620 | 5 | 3 | 62,5 | 37,5 | 8 |
5 | 3SA | NZ | +1 | 630 | 8 | 0 | 100 | 0 | 8 |
Totaal MP | | | | | 20 | 20 | | | 40 |
Weging
Bij paren en BAM weegt elk spel even zwaar in de uiteindelijke score. Een slem telt even zwaar als een deelscore.
Bij Butler en Cross IMPS wegen de slems zwaarder dan de manches en de manches weer zwaarder dan de deelscores.
Patton zit daar weer tussen in al blijven ook hier de slems etc weer zwaarder wegen.
Eerlijke score: indeling
Een eerlijke score begint al bij de indeling van de paren, immers elk paar zou tegen gemiddeld even sterke tegenstanders moeten spelen.
Als je in een lijn van 14 paren zit en je speelt 6 ronden tegen de 6 zwakste paren heb je meer kans op een goede eindscore dan als je tegen de 6 sterkste paren speelt.
De meeste schema's gaan ervan uit dat paar 1 het sterkste is en het laatste paar het zwakste.
Briefjes uitdelen naar volgorde van binnenkomst of ze uit een stapeltje te laten trekken is minder eerlijk.
Ideaal is natuurlijk als elk paar ieder ander paar ontmoet.
Maar dat is met veel paren niet zo praktisch.
Als je 24 spellen speelt dan is 12 ronden van 2 eerlijker dan 6 ronden van 4.
Eerlijke score: wedstrijdvorm
Op clubs wordt er meestal MP, Butler of Cross Imps gespeeld.
Spel 1 Allen kwetsbaar datumscore NZ
650.
Paarnr | Contract | Resultaat | Score | Imp (Butler) | Cross imp | MP (paren) |
| NZ | OW | | | | | |
1 | 4♠ | | +1 | 650 | 0 | 3,25 | 67% |
2 | | -1- | | -650 | 0 | -3,25 | 33% |
3 | 4♠ | | +1 | 650 | 0 | 3,25 | 67% |
4 | | -3- | | -650 | 0 | -3,25 | 33% |
5 | 4♠ | | +1 | 650 | 0 | 3,25 | 67% |
6 | | -5- | | -650 | 0 | -3,25 | 33% |
7 | 4♠ | | +1 | 650 | 0 | 3,25 | 67% |
8 | | -7- | | -650 | 0 | -3,25 | 33% |
9 | 6♠ | | -1 | -100 | -13 | -13 | 0% |
10 | | -9- | | 100 | 13 | 13 | 100% |
| | | | | 0 | 0 | 500 |
Net als bij MP scoring krijgen de oost west paren bij cross imps een slechte score.
Niet omdat er door hen slecht tegengespeeld is maar omdat NZ paar 9 down ging.
Hier werkt de Butler telling weer beter.
Omdat bij sommige speelschema's je zowel OW als NZ bent kan het zijn dat je telkens aan de verkeerde kant van de score zit.
Dat geldt vooral als er weinig paren meedoen en er weinig spellen gespeeld worden.
In dat geval lijkt butler mij de betere keuze.
Anders heeft cross imps de voorkeur.
Butler versus Cross: Imps: De Nadelen van Butler
Extremen vallen weg
Datumscore:
Verwijder de extremen: de 5 beste en 5 slechtste scores.
44 x 420 + 1 x 120 - (45 x -420)
18600 - 18900 = -300
-300/90 = -3,33
Afgerond
0 Spel 2 Niemand kwetsbaar Datumscore:
0 Contract | Door | Resultaat | Score NZ | Frequentie | Imp (Butler) |
4♥ | NZ | C | 420 | 49 | 9 |
4♠ | OW | C | -420 | 50 | -9 |
2SA | NZ | C | 120 | 1 | 3 |
Het NZ paar dat door een conventie te vergeten in 2 sans belande boekt een kleine winst, maar eigenlijk is dit de extreme score.
Extreme scores hoeven dus niet per se de slechtste of de beste score te zijn.
Afronden
De extremen -90 en 150 vallen af dus 500 gedeeld door 4 geeft datumscore 125 afgerond
130.
Spel 3 Niemand kwetsbaar Datumscore:
130 Onze NZ score is 110 | Andere NZ | Andere NZ | Andere NZ | Andere NZ | Andere NZ |
| 150 | 150 | 120 | 120 | -90 |
-20 | 20 | 20 | -10 | -10 | -220 |
-1 | 1 | 1 | 0 | 0 | -6 |
Onze score is door de afronding -20 geworden en kost dus 1 Imp.
Hetzelfde geldt voor het paar dat -220 scoorde, zij leveren door de afronding ook 1 Imp in.
NZ worden hierdoor benadeeld en OW bevoordeeld.
Het aantal imps per lijn (OW of NZ) is niet altijd 0
Spel 4 Allen kwetsbaar datumscore:
600.
Contract | Door | Resultaat | Score NZ | Frequentie | Imp (Butler) |
3SA | NZ | C | 600 | 99 | 0 |
3SA | NZ | -1 | -100 | 1 | -12 |
In cross imps komt het totale aantal imps per lijn altijd op 0 uit in butler niet altijd.
Inflatie
Spel 5 Allen kwetsbaar datumscore:
250.
Contract | Door | Resultaat | Score NZ | Frequentie | Imp (Butler) |
3SA | NZ | C | 600 | 50 | 8 |
3SA | NZ | -1 | -100 | 50 | -8 |
In cross Imps je maakt 3 sans:
50 x 700 = 12 imps + 49 x 0 = 0 imps
6000/99 = 6,6 IMPS
In cross Imps je gaat 1 down:
49x 0 en 50x -700 = 50x -12 imps
-6000/99 = - 6,6 IMPS
Overslagen
In Butler tellen de overslagen vaak helemaal niet mee.
De beste en de slechtste score gaan eraf blijft over:
11 x 400 = 4400 en 11 keer 420 = 4620 = 9020 / 22 = 435 afgerond
410 Spel 6 Niemand kwetsbaar Datumscore:
410 Contract | Door | Resultaat | Score NZ | Frequentie | Imp (Butler) |
5♦ | NZ | C | 400 | 12 | 0 |
5♦ | NZ | +1 | 420 | 12 | 0 |
In Cross Imps je maakt 5♦ contract 11x0 en 12x -1 = -12 / 23 = -0,52 IMP
In Cross Imps je maakt 5♦ plus een 11x0 en 12x 1 = 12 / 23 = 0,52 IMP
Butler versus Cross: Imps: De Voordelen van Butler
Makkelijk uit te rekenen
Zelfs een lijn met veel paren is in Butler makkelijk uit te rekenen.
Voor Cross Imps heb je dan echt een computer nodig.
Dempend effect
Butler kan voorkomen dat 'normale' scores slecht uitpakken zie spel 1 hierboven.